Kaj je dobro vedeti o zakonski/partnerski terapiji?

ZDT

Zakonski in družinski terapevti se pri svojem delu srečujemo z različnimi težavami zakoncev/parov. Veliko parov vstopa v odnose, zakon z velikimi pričakovanji in potem, ko pridejo različni izzivi, preizkušnje, sledi razočaranje … Nekateri se ne znajo, ne zmorejo konstruktivno pogovarjati, nekateri se odtujijo zaradi različnih razlogov (pomanjkanja časa za odnos, izzivov starševstva, preobremenjenosti na delovnem mestu …),  nekateri pa želijo nekaj več za svoj zakon, partnerski odnos.

V nadaljevanju sledi nekaj dejstev o odnosih in zakonski/partnerski terapiji, ki jih je dobro poznati, preden se vključite v terapevtski proces, in ki so nam lahko v pomoč v naših odnosih. Izbrala sem nekaj misli zakonskih in družinskih terapevtov (Melody Li, Wyatt Fisher, Marc Bachrach, Gary Brown) in dodala še svoje.

  • Popolna zakonska sreča je mit. V odnosih ni vse popolno in idealno. Odnose se učimo živeti vsak dan, v vsakodnevnih situacijah, ki jih nosi življenje.
  • Ni treba, da bi imel vaš terapevt enake izkušnje z odnosi kot vi. Izobraževanja, usposabljanja dajejo terapevtom vpogled v dinamiko odnosov, prepoznavanje nezdravih vzorcev in usposobljenost za pomoč pri spreminjanju tega, kar ni zdravo, kako spremeniti negativne vzorce v odnosih. Za to ni potrebno, da se vaš življenjski slog ujema s terapevtovim.
  • Terapija je lahko uspešna, če se zakonca/par zavežeta, da bosta delala na odnosu. Naredite vsaj tri mesečno zavezo. Zakonci/pari po navadi poiščejo terapevta, ko so že nekaj časa prisotne težave. Zato je dobro, da se zavežete, da boste vsaj tri mesece delali na odnosu, tako da je proces kontinuiran, cilji postavljeni.
  • Ne pripeljite zakonca/partnerja na terapijo, da ga spremenimo, popravimo. Posameznik se spreminja, če se sam odloči za spremembe in na tem dela.
  • Za dober zakon/partnerski odnos sta potrebna oba zakonca/partnerja. Oba sta odgovorna za vajin odnos in oba ga ustvarjata.
  • Bodite pripravljeni pogledati vase. Bodite odprti za spoznavanje sebe, svojih dejanjih, učenje, kaj vi prinašate v odnos. Bolj ko poznamo sebe, bolj se zavedamo svojega odzivanja, in lažje spreminjamo tisto, kar nam ni všeč.
  • Za spremembe v odnosu sta potrebna odločitev in delo. Če sta oba zakonca/partnerja pripravljena in motivirana, da delata na odnosu in na sebi, bodo spremembe prišle. Potrebna je samo potrpežljivost.
  • Odnos bo postal težaven preden se bo izboljšal. V terapiji spreminjamo nezdrave vzorce, rušimo obrambne zidove partnerjev, in šele potem se lahko začne proces zdravljenja. Naloga terapevta je ustvarjanje ravnovesja, da ni preveč vzponov in padcev.
  • Spremembe zahtevajo čas. So vzponi in padci.
  • Vidimo tisto, kar iščemo. Če pri drugem, v odnosu iščemo lepe stvari, jih bomo našli. Če iščemo slabe stvari, jih bomo prav tako našli.
  • Izražajte svoje želje, potrebe, pričakovanja. V odnosu je zelo pomembno, da znamo jasno in na pravi način izraziti svoje potrebe, pričakovanja, želje … Odgovornost partnerja je, da nas podpira in nam prihaja naproti. Ni pa njegova naloga, da bere naše misli ali da sam ugotavlja, kaj mi mislimo, čutimo, doživljamo.
  • Pomaga, če poznamo »šibke točke«. Katere besede, situacije izzovejo konflikt, obrambo, napad? Poznavanje naših šibkih točk nam lahko prihrani bolečino in probleme.
  • Ne vztrajajte pri preteklosti. Pomembno je, da je preteklost izgovorjena, vendar pa jo je potem treba pustiti in se osredotočiti na sedanjost.
  • Naredite odnos varen prostor, kjer lahko govorite o svojih strahovih, razočaranjih, upanjih, željah …
  • Vzorci iz primarne družine oblikovani v otroštvu vplivajo na zakon/partnerski odnos. Način komunikacije, način izražanja čustev, različne predstave o tem, kaj je dober odnos itd., ki jih dobimo doma, so zelo močni in lahko vplivajo na zakonski/partnerski odnos, zato je dobro, da vemo, kaj prinašamo v odnose.
  • Vzemite si čas za pogovor. Vsak dan si vzemite vsaj nekaj minut za pogovor. Pogovor na štiri uči ustvarja povezanost in gradi odnos.
  • Oblikujte vizijo vašega odnosa. Pogovarjajte se o tem, kaj želite v odnosu in česa ne želite.
  • Nezvestoba vedno ne uniči odnosa. Nezvestoba je težka preizkušnja, ki zelo zaznamuje odnos, poruši temelje zaupanja, iskrenosti, spoštovanja, vendar ni nujno, da zruši odnos. Pomembno je, da ugotovite zakaj je prišlo do nezvestobe in potem delate na odnosu. Potrebna sta strokovna pomoč in čas, da zakonca/partnerja zmoreta popraviti odnos in iti naprej.
  • Lahko pridete sami na terapijo. Če zakonec/partner ni pripravljen priti z vami na terapijo, lahko pridete sami. Če eden od partnerjev začne spreminjati svoje odzive, komunikacijo, vedenje v odnosu, se bodo začele dogajati spremembe.
  • Poiščite pomoč preden nastopi kriza. Če imate v odnosu težave, je lahko zakonska/partnerska terapija v veliko pomoč. Terapevt vam bo pomagal, da boste videli, kaj se v odnosu dogaja, in potem iskali poti za reševanje težav. Naj vas ne bo sram poiskati strokovno terapevtsko pomoč. Zakonski in družinski terapevti smo v vlogi, da spodbujamo in zdravimo odnose.

                                                                                                          mag. Kornelija Ferčak, zakonska in družinska terapevtka

Call Now Button